Teos: Juan Carlos Ramos Guadix: Pohjolan maisema

Juan Carlos Ramos Guadixin teosten lähtökohtana ovat Kalevalan runot 8, 9 ja 10, joissa Väinämöinen veistää venettä ja saa haavan polveen, Lemminkäinen takoo sammon ja Louhi sulkee sen kivimäkeen.

”Vaikka huomioni ensin kiinnittyikin sellaisiin kohtiin kuin raudan synty ja sammon taonta, näiden ikonografisia mielikuvia pursuavien runojen lukeminen ja analysoiminen nosti esiin ennen kaikkea seuraavat kaksi seikkaa: ensinnäkin Väinämöisen, tavallisuudesta poikkeavan runonlaulajan, joka aluksi jäi mieleeni Pohjan neitoa kohtaan tuntemansa hillittömän rakkauden vuoksi, ja toiseksi itse Pohjolan maiseman, jonka kautta saatoin luoda lujan siteen Kalevalan ja oman esteettisen ja kuvataiteellisen ilmaisuni välille. Varmaankin tämän siteen ja aistiherkkyyden ansiosta tässä esittelemäni kuvat käyvät läpi muodonmuutoksen – samoin sen likeisen yhteyden ansiosta, joka on toisaalta intuitiivisen ja analyyttisen sekä toisaalta tosiasiallisen ja symbolisen välillä, antaen minun tällä tavoin avata reittejä havainnoille ja menettelytapojen muutokselle. Olen saattanut teosteni aiheena olevat runot muodonmuutosprosessiin, joka sallii minun löytää – ja työstää esiin – oma kuvataiteellinen kieleni. Sen avulla kehitän omaa henkilökohtaista maailmankuvaani”, taiteilija kertoo.

Juan Carlos Ramos Guadix: Pohjolan maisema. Sekatekniikka paperille Somerset Satín 300 gr. 45 x 96 cm. 2010.
Juan Carlos Ramos Guadix: Pohjolan maisema. Sekatekniikka paperille Somerset Satín 300 gr. 45 x 96 cm. 2010.