Taiteilija: Katja Tukiainen

Taidemaalari ja sarjakuvataiteilija Katja Tukiainen (s. 1969) työskentelee maalauksen, sarjakuvan, piirustuksen ja tilasidonnaisten installaatioiden alueella. Hänen teoksistaan löytää viittauksia vanhoihin lastenkirjoihin, kiiltokuviin ja teinikulttuuriin. Tukiaisen teoksille on ominaista kiehtova suloisuuden ja omituisuuden yhdistelmä. Tukiainen sanoo olevansa tekemisissä asioiden kanssa ”joita et muista unohtaneesi”.

Tukiainen on opiskellut maalaustaidetta Venetsian kuvataideakatemiassa ja Taideteollisessa korkeakoulussa, josta hän valmistui vuonna 1996 taiteen maisteriksi. Vuonna 2009 hän valmistui kuvataiteen maisteriksi Kuvataideakatemiasta. Tukiainen on työskennellyt taiteilijaresidenssissä Italiassa Mazzano Romanossa Väinö Tannerin säätiön stipendiaattina ja Suomen New Yorkin kulttuuri-instituutin residenssissä New Yorkissa. Hän on myös toiminut Uudenmaan taidetoimikunnan läänintaiteilijana.

Tukiainen osallistui ensimmäisiä kertoja yhteisnäyttelyihin maalauksillaan 1990-luvun alkupuolella, samoihin aikoihin kun hän julkaisi ensimmäisiä sarjakuviaan Naarassarjat-sarjakuvalehdessä. Hän on osallistunut maalauksillaan ja maalaussarjoillaan useisiin merkittäviin suomalaisiin näyttelyihin, kuten Nuorten näyttelyyn, Suomen taiteilijaseuran vuosinäyttelyyn ja Mäntän kuvataideviikkojen näyttelyyn. Hänen teoksiaan on ollut esillä useissa yhteisnäyttelyissä myös Italiassa, Ranskassa, Iso-Britanniassa, Hollannissa, Unkarissa, Portugalissa, Sveitsissä ja Venäjällä.

Vuodesta 1995 lähtien Tukiainen on pitänyt yksityisnäyttelyitä Suomessa, sittemmin myös Ruotsissa ja Iso-Britanniassa. Helsinkiläisessä Galleria Bakeliittibambissa hän järjesti viisi yksityisnäyttelyä vuosina 1998–2006. Galleristi Krista Mikkolan kanssa hän aloitti yhteistyön vuonna 2000, jolloin hän osallistui Mikkolan kuratoimana Torinon nuoren taiteen biennaleen. Vuonna 2003 Tukiainen osallistui yhdessä Riiko Sakkisen ja Niko Luoman kanssa Mikkolan kuratoimaan Keep on the Asphalt -taideaktioon.

Tukiainen on julkaissut useita sarjakuvakirjoja, kuten Tyttöjen leikit (1997), Tyttö ja mummo (1998), Jos olisin prinsessa (1999), Postia Intiasta (2002), Kisun ABC (2007), Rusina (2008), Kisun 1, 2, 3 (2010), sekä useita lyhyempiä sarjakuvanovelleja. Hänen sarjakuviaan on julkaistu monessa Euroopan maassa.

Useat julkiset museot ovat hankkineet Tukiaisen maalauksia kokoelmiinsa, muun muassa Helsingin kaupungin Taidemuseo, Amos Andersonin Taidemuseo, Kouvolan Taidemuseo ja Nykytaiteen museo Kiasma. Vuonna 2003 Tukiainen sai Suomen Sarjakuvaseuran Puupäähattu-palkinnon, 2007 ensimmäisenä sarjakuvataiteilijana Muotoilun valtionpalkinnon ja vuonna 2011 William Thuring -palkinnon.

Lähteet
Tukiainen, Katja & Valjakka, Timo 2007. Katja Tukiainen Works 1999–2007. Daada, Helsinki.
helsingintaiteilijaseura.fi
katjat.net