Japanilaiset taiteilijat vierailulla marraskuisessa Helsingissä

Kalevalaseura ja Suomen Japanin instituutti aloittivat tänä vuonna Taiteilijoiden Kalevala Japanissa -hankkeen. Kuraattori Kenji Kubota valitsi hankkeeseen kuusi japanilaista taiteilijaa, jotka luovat oman tulkintansa Kalevalasta. He saavat valita eepoksesta ne runot ja aiheet, joita haluavat teoksissaan tulkita.

Kalevalaseura kutsui japanilaiset taiteilijat vierailulle Helsinkiin tutustuttaakseen heidät Kalevalaan, suomalaiseen kansanperinteeseen ja kulttuurihistoriaan. Kolme taiteilijaa, Toshiki Mochizuki, Yuji Ohta ja Ayumi Tanaka vierailivat Helsingissä syyskuun alussa. Marraskuun lopussa vierailulle saapuivat Tomoko Konoike ja Hideki Iinuma. Hankkeen kuudes taiteilija Yusuke Asai ei päässyt mukaan matkoille.

Kuvataiteilija Tomoko Konoike ja kuvanveistäjä Hideki Iinuma Kalevalaseurassa marraskuussa. Kuva: Elina Lampela/ Kalevalaseura.

Kuvataiteilija Tomoko Konoike ja kuvanveistäjä Hideki Iinuma viettivät kolme intensiivistä päivää Helsingissä. Vieraat tutustuivat Kalevalaseuraan, Kalevalan kulttuurihistoriaan ja Kalevala-taiteeseen. Kalevalaseurassa toiminnanjohtaja Ulla Piela kertoi Kalevalan synnystä, eepoksen sisällöstä ja sen vaikutuksesta suomalaiseen kulttuuriin. Gallen-Kallelan museossa museonjohtaja Tuija Wahlroos tutustutti taiteilijat Akseli Gallen-Kallelan taiteeseen sekä 1800-luvun aatteelliseen ja taiteelliseen ilmapiiriin. Suomalaisen Kirjallisuuden Seurassa taiteilijat perehtyivät arkistotutkija Juha Nirkon opastamana erityisesti kalevalamittaisen runon laulamiseen sekä arkistoituihin käsikirjoituksiin. Taiteilijat vierailivat myös Kansallismuseossa ja Ateneumissa ja samoilivat Helsingin rantakallioilla. Luonnosta kiinnostunut Tomoko Konoike pääsi retkelle Paloheinän metsään.

Kalevala ja suomalainen kulttuuri, Kalevalan hahmot ja myyttinen maailma herättivät taiteilijoissa paljon kysymyksiä. He pohtivat muun muassa, missä Pohjola ja Kalevala sijaitsevat, miten laulettuja runoja opittiin ja millaisia Kalevalan sankarit ovat.

Japanilaisten taiteilijoiden teoksista järjestetään näyttely Japanissa vuonna 2017 tai 2018, minkä jälkeen näyttelyn on tarkoitus saapua Suomeen.