Säveltäjä: Olli Kortekangas

Olli Kortekangas (s. 1955) opiskeli Einojuhani Rautavaaran ja Eero Hämeenniemen johdolla Sibelius-Akatemiassa vuosina 1974–1981 ja jatkoi opintojaan Dieter Schnebelin johdolla Länsi-Berliinissä 1981–1982. Hänen teosluettelossaan on yli 100 sävellystä miniatyyreistä orkesteriteoksiin ja oopperoihin, joita on esitelty kattavasti koti- ja ulkomaisissa sävellyskonserteissa ja festivaaleilla. Kortekankaan teoksia on useiden johtavien orkestereiden, kuorojen ja solistien ohjelmistoissa. Tilausteoksia hän on säveltänyt kotimaan lisäksi yhdeksään eri maahan. Teoksia on myös levytetty runsaasti, osa useaan kertaan.

Olli Kortekangas on aina ollut kiinnostunut ihmisäänestä, vokaalimusiikista ja musiikkiteatterista. Hänen keskeistä tuotantoaan ovat oopperat Grand Hotel (1985), Joonan kirja (1995), Marian rakkaus (1999), Messenius ja Lucia (2004) ja Isän tyttö (2006). Hänen kuoroteoksistaan suosituimpiin kuuluvat yhteistyössä parhaiden suomalaisten kuorojen kanssa syntyneet MAA (1985), A (1988), Verbum (1987), Three Romances (1994) ja Ikikaiku (1999). Yhdessä japanilaisen Michio Mamiyan kanssa sävelletty Kigi no uta (1995) lapsikuorolle ja lyömäsoittimille kuuluu säveltäjän tuotannon erikoisuuksiin, samoin Riemuvuoden juhlamessu (1999), joka sisältää ehtoollismessun koko musiikin alku- ja loppusoittoineen, liturgioineen ja virsisovituksineen. Säveltäjän uusimpia kuoroteoksia ovat Harmony (2006), Maa, meri ja taivas (2007), The Way to the Woods (2008) ja Silta (2008). Kortekankaan laajamittainen oratorio Seven Songs for Planet Earth kantaesittiin Washingtonissa vuonna 2011. Se on Choral Arts Society of Washingtonin ja Tampereen kaupunginorkesterin yhteinen tilausteos, joka perustuu muun muassa Wendell Berryn runoihin, joikuperinteeseen ja Fransiskus Assisilaisen Aurinkolauluun. Suomessa teos esitettiin syyskuussa 2013.

Lauluääni on keskeisessä roolissa myös teoksissa Tämä hetki – Dieser Augenblick (2000) sopraanolle ja pianotriolle, Ecrit sur le vent et l’eau (2001) kahdelle laulajalle ja soitinyhtyeelle ja Four Images from the Book of Changes (2001) mezzosopraanolle ja kolmelle soittajalle. Kortekangas on säveltänyt näiden lisäksi myös useita laulusarjoja. Tuotantoon kuuluu myös laajoja kamarimusiikki- ja sooloteoksia, muun muassa kaksi urkusonaattia (1979, 2005), Divertimento (2007) sellolle ja Crossing the Five Rivers (2008) viola da gamballe ja uruille.

Vuonna 1997 Olli Kortekangas kutsuttiin Oulu Sinfonian nimikkosäveltäjäksi. Osittain tämän yhteistyön ansiosta orkesteriteokset ovat saaneet aikaisempaa merkittävämmän aseman säveltäjän tuotannossa. Niistä tärkeimpiä ovat Ark (1998) ja Sellokonsertto (2001). Muihin yhteyksiin sävellettyjä orkesteriteoksia ovat Konzertstück (1993), Charms (1998), konsertto pianotriolle ja kamariorkesterille, ja Me uskom’ (2001).

Olli Kortekangas työskentelee mielellään myös muiden alojen taiteilijoiden kanssa. Tärkeitä yhteistyökumppaneita ovat olleet mm. kuvataiteilijat Raija Malka ja Kuutti Lavonen, koreografi Päivi Järvinen ja näytelmäkirjailija-ohjaaja Michael Baran. Kortekangas on toiminut myös opettajana muun muassa Teatterikorkeakoulussa, Sibelius-Akatemiassa ja Espoon musiikkiopistossa sekä osallistunut lukuisiin musiikkikasvatusprojekteihin Suomessa ja ulkomailla.

Kortekangas on saanut lukuisia palkintoja ja huomionosoituksia, muun muassa Salzburgin kaupungin oopperapalkinnon, Prix Italia -kilpailun erikoispalkinnon, Teosto-palkinnon sekä Espoo-mitalin.

Säveltäjä Olli Kortekangas. Kuva: Saara Vuorjoki/ Music Finland.