Säveltäjä: Herman Rechberger

Säveltäjä Herman Rechberger (s. 1947) on kotoisin Itävallasta Linzistä. Hän on opiskellut teollisuusgrafiikkaa sekä kitaransoittoa kotikaupunkinsa Bruckner-konservatoriossa, Zürichissa ja Brysselissä. Muutettuaan Suomeen vuonna 1970 hän jatkoi opintojaan Sibelius-Akatemiassa. Varsin pian hän tulikin tunnetuksi sekä säveltäjänä että esittävänä taiteilijana, joka viihtyy eri aikakausilta ja kulttuureista peräisin olevien musiikkien parissa. Hän on opiskellut myös darabukan soittoa eri Arabimaissa sekä djemben soittoa Länsi-Afrikassa. Erityisen kiinnostunut hän onkin ollut monista etnisistä kulttuureista sekä renessanssin musiikista ja kulttuurista. Myös nuorten musiikkikasvatus on ollut aina hänen sydäntään lähellä. Jo 30 vuoden ajan hän on pitänyt sävellys- ja rytmityöpajoja kaikenikäisille.

Rechbergerin laaja tuotanto sisältää elektroakustista musiikkia, radiofonisia teoksia, musiikkia teatterille ja nukketeatterille, elokuvamusiikkia, soitinsooloja, oopperoita ja multimediateoksia, kuoro-, vokaali-, kamarimusiikki- sekä orkesteriteoksia ja konserttoja.

Orkesterifreskoa Venezia (1985) pidetään hänen tärkeimpänä sävellyksenään teoksen La Nave dei pazzi (Narrien laiva, 1996) rinnalla. Hän on säveltänyt sinfonioita sekä useita konserttoja, muun muassa kitarakonsertot Golpe de corazón (Sydänlyönti, 1992) ja Concierto floral (Kukkaiskonsertto, 1993). 2000-luvun teoksista mainittakoon Linzin Bruckner-festivaalien avajaisiin tilattu Vierzehn! (Neljätoista!, 2003) orkesterille, azerbaidzanilaiseen mughamiin perustuva klarinettikonsertto Alovlar ehtirasli (Intohimoiset liekit, 2003) sekä Afrikassa syntynyt Tobá Hanyé orkesterille, jazzmuusikoille ja sopraanolle. Viimeksi mainittu palkittiin Zeitklang-sävellyskilpailussa 2006 St. Pöltenissa, Itävallassa.

Säveltäjä Herman Rechberger. Kuva: Maarit Kytöharju/ Music Finland.
Säveltäjä Herman Rechberger. Kuva: Maarit Kytöharju/ Music Finland.