Taiteilijoiden Kalevala Venäjällä -näyttely avattiin Pietarissa

Kalevalaseuran ja Suomen Pietarin instituutin hankkeen ”Taiteilijoiden Kalevala Venäjällä” ensimmäinen näyttely avatattiin Pietarissa Kaupunkiveistosgalleriassa 25. helmikuuta 2014.

Näyttely tuo yleisön eteen venäläisten taiteilijoiden tulkintoja Kalevalasta. Hankkeessa on mukana seitsemän taiteilijaa: Igor Baranov, Natalia Egorova, Antonina Jufa, Aleksandr Novoselov, Sergei Terentjev, Tatjana Tšursinova ja Irina Zatulovskaja. Kalevalaseura myönsi jokaiselle taiteilijalle tunnustuspalkinnon kiinnostuksesta tulkita Kalevalaa taiteen keinoin.

Näyttelynavajaiset kiinnosti pietarilaisia ja Kaupunkiveistosgalleriassa oli tiivis tunnelma. Suomen Pietarin instituutin johtaja Elina Kahla piti avajaispuheen, minkä jälkeen Kalevalaseuran puheenjohtaja Seppo Knuuttila ja toiminnanjohtaja Ulla Piela jakoivat tunnustuspalkinnot paikalla olleille taiteilijoille. Avajaisvieraat saivat lopuksi nauttia kanteletaiteilija Olga Shishkinan taidokkaasta esityksestä.

Suomen Pietarin instituutin johtaja Elina Kahla avasi näyttelyn.
Kalevalaseuran puheenjohtaja Seppo Knuuttila ja toiminnanjohtaja Ulla Piela jakoivat tunnustuspalkinnot taiteilijoille. Vuorossa Tatjana Tsursinova. Elena Veshnyakova Pietarin instituutista tulkkasi.
Olga Shiskina esiintyi. Kantele ja venäläinen gusli ovat hänen instrumenttejaan.
Näyttelyvieraita Kaupunkiveistosgalleriassa.